Tuesday, March 20, 2012

Obat Penawar HIV/AID Telah Ditemukan


Metrotvnews.com, Texas:Seorang asisten profesor dari Universitas AM Texas, Amerika Serikat, secara tidak sengaja menemukan senyawa yang mampu menghancurkan virus Human immunodeficiency virus (HIV).

Virus yang menyebabkan penyakit AIDS itu akan mengalami kehancuran material genetiknya ketika diberikan senyawa yang bernama Pd 404.182.

Seperti penemuan besar lainnya, senyawa Pd 404.182 itu ditemukan secara tidak sengaja oleh Zhilei Chen, asisten profesor dari Universitas AM Texas, Amerika Serikat.

Semula para peneliti mengembangkan senyawa Pd 404.182/ untuk melawan virus hepatitis C. Namun ketika Chen mencoba untuk membunuh HIV, ternyata hasilnya lebih efektif.

Senyawa itu menghancurkan material genetik virus HIV dengan merusak RNA-nya, sehingga sulit berkembangbiak dan akhirnya tidak dapat menginfeksi manusia.

Meski demikian, senyawa anti-virus HIV ini masih terus dikembangkan untuk diproduksi secara massal, agar lebih aman dan tidak membahayakan ketika digunakan pada manusia.

Karena pada proses pengembangan obat baru, tidak otomatis senyawa yang secara in vitro atau dalam tahapan laboratorium berkhasiat, bisa langsung diproduksi untuk diberikan kepada manusia.

Setidaknya, terdapat tiga tahap yang harus dilalui sebelum senyawa (obat) tersebut digunakan masyarakat luas, yaitu 3 hingga 4 tahun harus diujicobakan pada hewan.

Kemudian pada 4 tahun hingga 5 tahun harus dicobakan pada relawan manusia, lalu 2 tahun hingga 3 tahun untuk registrasi, sebelum akhirnya diproduksi dalam jumlah banyak.

Kini jerih payah Zhilei Chen dan tim peneliti dari Texas University itu mendapatkan penghargaan dan perhatian besar dari seluruh dunia. Karena menghilangkan kekhawatiran orang, dengan HIV seolah tidak memiliki harapan hidup.

Bukan tidak mungkin, dalam waktu dekat, penderita HIV atau AIDS dapat sembuh dan sehat seperti sediakala.(RIZ)

3 comments:

Anonymous said...

ada cara lain tak unutk penawar hiv yang berbeza ini,,,kalo cara pemindahan tulang sum2 kena cari yang sesuai,,kalo x ada stil lagi lah orang yang hidap hiv itu,adakah benar ada cara lain bagi menyembuhkan hiv ini,,

Anonymous said...

dan Mana Sokongan dari Organisasi Kesihatan Sedunia "WHO" x de pun. Testimoni pun x der. Kenapa jangkitan masih menular di China?

Unknown said...

Sains Perubatan Telah menemui Cara baru Untuk pertempuran HIV AIDS DENGAN MENGGUNAKAN Seorang Lelaki bernama Dr Boadi !!
NAMA SAYA Barbar Keltner. SAYA SAW A COMMENT ON BLOGS Positif DAN SAYA Akan LOVE TO TELL SETIAP BADAN CARA MY PERUBAHAN STATUS DENGAN Negatif dan SAYA Mendapat sembuh, dan AM Sekarang Saksi Hidup OF IT DAN SAYA RASA YANG Memalukan A ON ME JIKA SAYA TIDAK ovum INI LOVELY KISAH DENGAN ORANG LAIN dijangkiti DENGAN INI VIRUS BERBAHAYA. HIV TELAH Berterusan DALAM KELUARGA SAYA, SAYA HILANG KEDUA-DUA IBU BAPA DENGAN HIV. AND IT IS PAIN SO MUCH SAYA Masih TIDAK mampu Untuk Mengatasi .. Seperti Yang Kita SEDIA PERUBATAN TIDAK ADA Penyelesaian UNTUK IT..AND UBAT ADALAH SESEORANG SANGAT MAHAL .. SO memperkenalkan SAYA Kepada Seorang HERBAL pengamal DI AFRIKA .. SAYA MEMPUNYAI ADA KERJA UNTUK Menunaikan SO SAYA MENGAMBIL MASA UNTUK CHECK OUT ON HIM.I menunjukkan
HIM SEMUA PEPERIKSAAN DAN KEPUTUSAN SAYA .. SAYA SUDAH teratur DENGAN HIV DAN TELAH TELAH MENGAMBIL TOLL ITS ON ME .. SAYA Telah membelanjakan Beribu-ribu dolar jadi SAYA memutuskan Untuk TRY HIM OUT WALAUPUN SAYA did'nt PERCAYA DALAM IT, SAYA WAS JUST CUBAAN IT kecewa kerana? DAN SELEPAS 14 HARI, beliau Memberitahu SAYA PERGI UNTUK PEPERIKSAAN PERUBATAN.
DAN ANDA TIDAK PERCAYA Akan 5 DOCTORS BERBEZA DISAHKAN IT YANG AM NEGATIF ​​.. IT WAS LIKE DREAM A ,, SAYA JANGAN PERCAYA HIV HAS CURE..AM Sekarang Negatif ,, AM A WITNESS..I HIDUP TIDAK Tahu Bab bagaimana TERIMA MAN INI ? SAYA Hanya Mahu Membantu LAIN-LAIN DALAM APA CARA I CAN .. SAYA Telah menyertai Forum BANYAK DAN TELAH DISIARKAN INI Perakuan DAN BANYAK ORANG MEMPUNYAI MAIL DAN DIPANGGIL MAN INI PADA TELEFON DAN SELEPAS 14 HARI Mereka Semua DISAHKAN Negatif .. BBC NEWS MENGAMBIL IT LIVE DAN SEMUA ORANG SETIAP SAW IT DAN Sekarang ITS OUT IN KERTAS DAN MAJALAH YANG ADA CURE HERBA UNTUK HIV DAN SEMUA DENGAN Bantuan MAN INI ,, JIKA ANDA INGIN AMBIL IT OR NOT .. ALLAH MENGETAHUI SAYA Telah mencuba MY BEST. ABOUT 28 orang disahkan Negatif MELALUI CURE HERBA DARI DR HERBA Boadi CENTRE. DAN Acha HANTAR MEL KE THANKS ME SELEPAS Acha TELAH DISAHKAN Negatif ,, MAN INI REAL..DON'T MISS peluang-peluang INI ,, HIV virus maut ,, MENGHILANGKAN Sekarang .. JIKA ADA sesiapa Yang mempunyai sama Masalah dan Masih Mencari jalan Keluar , e-mel beliau Masih Kekal, (drboadiherbalcentre@yahoo.com) Atau hubungi Dia Atau whataspp dia di 2348156769001
Terima kasih